Płyty betonowe, mają w dzisiejszym budownictwie rolę ogromną. Jest to bezsporne, patrząc na ich budowę, zastosowanie i właściwości. Spróbujmy przemyśleć najbardziej istotne cechy płyt betonowych i utworzyć ich niedługą, lecz treściwą charakterystykę. Zastosowanie płyt drogowych.
- Drogi czasowe. Płyty drogowe, doskonale nawet nadają się do tworzenia dróg chwilowych. Posiadają więc one zastosowanie na różnego typu placach inwestycji, gdzie niezbędny jest dość szybki i bezproblemowy dojazd, w większości dosłownie cięższego sprzętu budowlanego.
- Drogi dojazdowe Płyty betonowe, można też wykorzystać jako całkiem szybki metodę na zbudowanie eleganckiej drogi dojazdowej. Gdzie? Wręcz na każdym kroku, a szczególnie na prywatnych posesjach. Dzięki płyty betonowe dzięki swojej wytrzymałości, płyty te mogą wytrzymać stosunkowo niewielkie obciążenia (na przykład wywołane poprzez pojazdy samochodowe osobowe).
Rodzaje płyt betonowych.
Płyty betonowe, można dość łatwo sklasyfikować i podzielić na kilka zasadniczych rodzajów. Są to między innymi:
- Płyty drogowe otworowe. Płyty drogowe otworowe, jak sama nazwa wskazuje, mają szereg otworów. Za pomocą płyt, można utwardzić przejściowo, albo na stałe, wybraną powierzchnię użytkową. Wprowadzenie otworów, znacznie koryguje charakterystykę odpływową wspomnianych płyt. Tego typu płyty, w ogromnej liczbie przypadków są zbrojone, co zresztą powinno być standardem u ich producentów.
- Płyty betonowe pełne. Płyty drogowe pełne, są dla odmiany lite. Podobnie jak ich otworowe odpowiedniki, też i one są w pełni zbrojone. Dlatego, dosłownie w wypadku ich pęknięcia, nie dojdzie do ich zniszczenia, gdyż całość konstrukcyjną, będą utrzymywać pręty. W ofertach wielu sprzedawców, są one dostępne w paru grubościach, w współzależności od tego, jakie obciążenie mają one na siebie przyjąć.
Jedyną cechą płyty drogowej, poza jej wymiarów jest wytrzymałość na obciążenia. Jednakże dosłownie najbardziej wytrzymałe płyty drogowe, nie poradzą sobie z ciężarem na przykład samochodu, o ile: – będą ułożone na nierównym terenie – zostaną nierównomiernie obciążone – zostaną uprzednio uszkodzone (na przykład podczas transportu) – pojawią się w ich wnętrzu tak zwane skazy, będące skutkiem błędnego wykonania